Efteråret. Udskriv side

Vin til efterårsmaden
Hvad enten vejret byder på regn og rusk eller sneen daler blidt udenfor vinduerne, indbyder det til stearinlys-hygge samt simremad med saft og kraft. Og så skal der rustikke og fyldige vine på bordet. De kan både være røde og hvide og alt der ind imellem. Noget der giver varme og kræfter til at møde den kommende vinter.


Det er igen tid til at lade køkkenet fyldes med den skønne duft af stjerneanis, kanel, rødvin og alverdens krydderier. Jeg vi prøve at give dig lidt nyttig viden om, hvad du kan servere af vine til de dampende smagsmættede efterårs- og vinterretter.

Læs mere om "Vin til efterårsmaden" her ...

Kvalitetsmad til kvalitetstid
Her finder du vininspiration til den søde juletids bedste retter og lækkerier, men også til de efterfølgende vintermåneder, hvor sne, frost og kælketure kræver dampende supper og andre gode danske retter sammen med familien.

Mad af god kvalitet mætter mere, så nyd den dejlige vintermad uden at sprænge sømmene. Vinterens lækkerier og hygge hjælper os igennem kulde og mørke. Sommetider med uønskede udsving på badevægten, som følge af især december måned.

De fleste mennesker har hørt “Det der smager godt, spiser man mere af”. Det er også rigtigt hvis vi taler om færdigretter, pulvermad og fastfood, men ikke hvis vi taler om gode råvarer. Tag f.eks. chokolade med højt kakao indhold - det er noget der mætter. Oftest er det nok med et enkelt stykke, hvor du ellers har taget to. Derfor sats på kvalitet også når du skal vælge den mad du skal spise ved de forskellige julemiddage. Tag dine hofretter og glem alle de andre. Rig og sammensat smag tilfredsstiller sanserne og stiller derfor hurtigere lækkersulten.

Sats på kvalitet. Læs mere her ...


Hold på formerne.

Sådan holder du vægten, når du laver mad ...
  • Sats på kvalitet og gode råvarer.
  • Brug tid og omhu på madlavningen.
  • Smag til med salt, surt, sødt, bittert og krydderier.
  • Fjern fedt, som er overflødigt for smagen.
  • Drop de retter på julebordet, der ikke siger dig ret meget.
  • Tag ekstra af frugt og grønt.
  • Spis magert dagene mellem julefesterne.
  • Satse på kvalitetsvin, i stedet for øl og spiritus.
  • Hold igen med alkohol, det giver appetit og feder - ligesom sodavand.
  • Drik godt med vand til maden.
  • Bevæg dig regelmæssigt.
  • Spis uden dårlig samvittighed. Den må vente til januar.


Husk på at julen varer længe ....